[xoo_wsc_cart]


Stel jezelf eens voor, wie ben je?

Mijn naam is Rens Beijleveld en ik ben werkzaam bij Innoforte als Zorgtechnoloog. Ik ben in december 2021 begonnen bij Innoforte en via via ben ik met Olga Patijn van Eenplus in contact gekomen en zij vroeg mij om mee te doen aan het Domister project en dat leek mij direct heel leuk om te doen.

Hoe ben je in dit project gekomen?

Toen ik startte bij Innoforte werd al aangekondigd dat Innoforte bezig was met een subsidie- aanvraag voor een project en er werd al gevraagd of ik mijn bijdrage hieraan wilde leveren. Ik was meteen enthousiast omdat het direct aansluit bij mijn vakgebied. Ik ben ook de eerste Zorgtechnoloog binnen Innoforte en dat biedt meteen kans om mijn rol binnen de organisatie goed neer te zetten.

Wat is precies jouw rol in dit project?

Mijn rol is het plaatsen van Genus bij de bewoners en de mantelzorgers. Ter plekke leer ik de cliënt en de mantelzorger omgaan met de fotolijst. Daarnaast ben ik het aanspreekpunt voor vragen binnen het project. Mantelzorgers bellen mij als ze ergens niet uitkomen en ik bied de helpende hand bij vragen. Dat gaat soms telefonisch maar ook via Whatsapp beantwoord ik de meest uiteenlopende vragen. Cliënten vinden het erg prettig om een vraagbaak te hebben is mijn ervaring.

Had je al ervaring met een soortgelijk project?

Nee, dit is mijn eerste baan na mijn afstuderen. Ik heb in mijn opleiding wel wat geleerd over beeldschermzorg maar had het nog niet in de praktijk gebracht. Daarom is het nu wel heel erg leuk om dat wel in de praktijk te brengen, het is een heel mooie ervaring met een mooi product.

Waar liep je tegenaan bij de voorbereiding van het project?

De start binnen de organisatie was een uitdaging. Het project bekend te maken onder wijkverpleegkundigen en case managers en ze mee te nemen in het proces was een uitdaging, maar dat is uiteindelijk wel gelukt en gelukkig waren ze vrij snel enthousiast.

Welke zaken zijn voor jou belangrijk in dit project, wat is je doel?

Voor mij persoonlijk is het doel dat er echt een hulpmiddel komt te staan voor de cliënten en mantelzorgers. En dat het echt een hulpmiddel wordt voor de organisatie Innoforte zodat er beter beeldschermzorg geleverd kan worden. In tijden van steeds minder personeel en Corona kan beeldschermzorg echt een uitkomst bieden. Omdat er steeds minder personeel in de zorg werkt is de uitdaging heel groot om alle cliënten de juiste zorg te bieden. Beeldschermzorg zal in de toekomst echt nodig zijn.

Welke partijen zijn benaderd voor dit project en met wie werken jullie samen?

Ik werk samen met Tico Care, de distributeur van Genus en Gezondheidscentrum Eenplus, Olga Patijn de onderzoeker van de Universiteit van Twente en zij is verantwoordelijk voor het onderzoek dat gekoppeld is aan het project. Zij onderzoekt of het sociale contact tussen mantelzorger en cliënt verbetert door Genus en of langer veilig thuis wonen met Genus in stand gehouden kan worden.

Daarnaast werk ik ook samen met Hans-Elias de Bree, de uitvinder van Genus en de technische man binnen het project. Bij technische vragen kan ik met hem contact opnemen. We hebben korte lijntjes, ik kan de lijsten bij hem brengen en hij brengt ze weer terug zodat we snel verder kunnen. Bij eventuele storingen van hardware en sensoren zorgt hij voor een oplossing.

Hoe is de voortgang van het project? Zijn er nog verbeterpunten?

Ik ben tevreden over de voortgang, de start was wel wat moeizaam maar daarna ontvingen we snel al veel aanmeldingen. Daarna volgde een wat rustigere periode in verband met vakantie, veel collega’s waren niet aanwezig. Vervolgens hebben we gekeken hoe we weer meer aanmeldingen konden krijgen. Ook hebben we de wijkzorg benaderd in overleg met een collega.

Toen volgde de Corona periode in de winter en hierdoor ontvingen we weer veel aanmeldingen. Juist in de Corona periode bewees Genus zijn waarde.

De communicatie tussen de partners werkt ook erg goed, via whatsapp hebben we korte lijnen , we weten van elkaar precies wat we doen en wat de status is.

Uiteraard gaat er soms wel eens wat fout, dat heeft te maken met het feit dat we samenwerken met veel partijen, daardoor ben je afhankelijk van elkaars informatie.

Rens tijdens de plaatsing

Hoe ga je te werk bij plaatsing van de Genus fotolijst?

Vooraf maak ik een afspraak voor de plaatsing van de Genus fotolijst.

Als ik bij de cliënt thuis aanbel doet de mantelzorger open, ik stel me voor en geef aan welke functie ik heb binnen de organisatie. Eenmaal binnen stel ik me ook voor aan de cliënt en vraag dan of ze al weten waar ik voor kom. Dan neem ik rustig plaats in de woonkamer, ik vraag de mantelzorger of we even aan de tafel kunnen zitten voor het technische gedeelte van de Genus fotolijst, het koppelen en het tot stand brengen van de Wifi verbinding. Als dat allemaal gelukt is laat ik het standaard scherm van Genus zien, de standaard foto’s, hoe de diavoorstelling werkt en hoe je alle foto’s kunt bekijken op de Genus fotolijst.

Daarna vraag ik de mantelzorger of ze de Genus app al hebben geïnstalleerd. Daarna kunnen we de Genus en de telefoon gaan koppelen met de koppelcode. Als dat gelukt is vraag ik altijd of de cliënt erbij kan komen zitten en zetten we altijd eerst even wat leuke foto’s op de fotolijst. Dat is erg leuk als eerste kennismaking met Genus omdat de cliënt dan de foto’s ziet en ook echt verbinding maakt met het product. Dan komt er een beetje gevoel bij als ze de foto’s herkennen.

Dat levert dan ook meteen leuke gesprekken op tussen cliënt en mantelzorger, het resulteert direct in sociaal contact en leuke interactie.

Hoe wordt bepaald waar de Genus lijsten worden geplaatst?

In eerste instantie vindt de selectie plaats via de wijkverpleegkundigen en casemanagers, die kennen de cliënten immers het beste. Zij weten of cliënten familie op afstand hebben wonen, zijn ze eenzaam, is er valgevaar, is het goed om op afstand een oogje in het zeil te houden.

De deelnemers komen dus vanuit de mensen die op de werkvloer in de zorg werken.

De aanmeldingen komen bij ons binnen en die nemen we dan op in de deelnemerslijst en die bellen we vervolgens om de informatie per mail te versturen en de afspraak voor plaatsing te maken.

In de tweede fase is besloten om alle cliënten op de werkroute van de wijkzorg mee te nemen in de deelnemerslijst.

Hoe reageren de cliënten op de plaatsing van de Genus lijst?

Dat is wisselend. Sommige cliënten zijn direct heel positief en enthousiast, vaak zijn ze dan al goed voorbereid door mantelzorgers. Maar soms zijn cliënten ook nerveus, ze zijn bang voor nieuwe technologie, denken er niet mee om te kunnen gaan en zijn soms ook wat wantrouwend.

Je moet er wel wat moeite voor doen om cliënten te overtuigen en ze laten zien welke meerwaarde Genus heeft. Ik hoor vaak: waarom dit beeldscherm gebruiken, ik word toch al gebeld door familie. Vaak word ik dan ondersteund door de mantelzorger, die geeft dan aan dat het leuk is om met beeld te bellen, de kleinkinderen kunnen je zien en kunnen foto’s sturen.

Ik geef dan aan dat het vrijblijvend is, leuk om uit te proberen en lukt het echt niet, dan is het geen probleem. Misschien vindt u het onnodig maar vinden familieleden het wel nodig om toch een oogje in het zeil te houden.

Men vergeet vaak dat mantelzorgers ook een behoefte hebben, om juist dat extra oogje in het zeil te houden. Er zitten soms echtparen tussen maar vaak ook mensen die alleen wonen, die zitten dagenlang binnen en zijn echt eenzaam.

Hoe kijk je tegen de Genus fotolijst aan? Graag de pluspunten benoemen maar ook verbeterpunten.

Wat ik heel fijn vind aan Genus is dat er maar 1 knop, alleen de contactknop op zit. Dat houdt het als hulpmiddel heel overzichtelijk. Het koppelen is heel gebruiksvriendelijk en meerdere familieleden kunnen gekoppeld worden. Voor de buitenwereld is Genus afgesloten, het is alleen bereikbaar voor de oudere en familie. Juist deze kwetsbare groep ouderen is heel kwetsbaar voor criminele praktijken zoals internet oplichting of oplichting via een smartphone. Bij Genus ben je alleen aangesloten bij mensen waar je toestemming voor hebt gegeven dus niemand van buitenaf kan je benaderen.

Het beeldbellen en foto’s delen is echt een toevoeging. Beeldbellen is vaak al bij de plaatsing een groot succes en ook de getoonde foto’s op de lijst zorgen voor veel vreugde.

Een leuk voorbeeld is een cliënt met slaapmasker , de mantelzorger ging bij de plaatsing van Genus direct al instructies geven voor het beeldbellen over het slaapmasker. De mantelzorger belt nu steeds ‘s avonds of het lukt met het slaapmasker en dat is bijzonder en werkt heel prettig.

Wanneer is het project voor jullie geslaagd?

Voor mij is het project geslaagd als Innoforte daadwerkelijk zou besluiten om Genus op indicatie echt in te gaat zetten. Aan het einde van 2023 zijn we klaar met het project en dan is Genus volop doorontwikkeld. Ook kan Genus dan hopelijk door de zorgverzekering vergoed worden.

Indien er dan behoefte is aan beeldschermzorg en Genus kan worden ingezet, dan zou het project voor mij geslaagd zijn. En uiteraard als mantelzorgers en cliënten positief zijn over Genus.

Vertel eens een leuke anekdote van een plaatsing of aanvraag

Bij één van de plaatsingen was een cliënt direct zo enthousiast dat ze meteen haar post via beeldbellen wilde delen met de mantelzorger. Ze hield enthousiast de enveloppen voor het scherm zodat de mantelzorger ze ook kon lezen. Het is soms leuk om te zien hoe creatief cliënten en mantelzorgers zijn in de omgang met Genus.

Hoe kan Genus het leven van mensen verrijken of beter maken?

Dat zit vooral in het stukje sociale contact , het beeldbellen en foto’s delen. Dat je elkaar kunt zien bij het bellen en daarnaast vind ik ook het foto’s delen een hele mooie toevoeging.

We hebben nu met een generatie ouderen te maken die niet digitaal vaardig is. In de toekomst zal dat anders worden en zullen ouderen digitaal vaardiger zijn. Dan zie ik ook echt een toevoeging in het stukje sensordata, dat je op afstand kunt zien of het goed gaat met je vader of moeder.

Ook denk ik dat de zorg zich gaat verplaatsen , mensen blijven langer thuis wonen en gaan minder snel naar verpleeghuizen dus dan wordt beeldschermzorg nog belangrijker. We moeten er toch aan geloven en Genus kan daar echt een bijdrage aan leveren.

Hoe kan je je aanmelden als deelnemer aan het project?

Aanmelden kan via de wijkverpleegkundige en de casemanagers. Het kan ook direct via mij of Olga van Eenplus. Mijn telefoonnummer is te vinden op de folders die wij verspreiden.

Je moet wel zorg ontvangen van Innoforte of Eenplus, dat is wel een voorwaarde.

Waarom is Genus onmisbaar als social care product?

Het is denk ik onmisbaar omdat het eigenlijk ontwikkeld is voor de specifieke doelgroep ouderen met lichte cognitieve problemen of mensen met dementie.

Daarnaast zijn veel producten op de markt veel te ingewikkeld, Genus werkt simpel en eenvoudig en zeker voor de echt kwetsbare groep ouderen is dit een digitaal middel waarmee ze goed overweg kunnen.

Het wijkt ook af van andere producten op de markt omdat het een product is wat de combinatie sociale interactie en sensordata heeft. Dat maakt Genus uniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *