Koen is beheerder E-health binnen het Mennistenerf in Zaandam en nauw betrokken bij de test pilot van Genus. Vanuit zijn ervaring met E-health producten observeert hij de gebruiksvriendelijkheid van Genus en de ervaring van bewoners. Al snel merkt hij dat er verschillende invalshoeken zijn om Genus te gebruiken, wat niet alleen leuke maar ook leerzame momenten oplevert.
Zowel mensen met intramurale zorg als extramurale zorg krijgen binnen de zorginstellingen Mennistenerf en Pennemes de kans om Genus uit te proberen. “In principe kan iedereen die het leuk lijkt meedoen, al komt het eerste enthousiasme meestal niet vanuit de bewoners zelf.”, vertelt Koen lachend. Om deze reden benadert Koen vaak eerst de kinderen van de bewoners. “Dan vertel ik ze over de voordelen van Genus, zoals minder eenzaamheid voor hun ouder, snel en makkelijk in contact zijn en de mogelijkheid om te kunnen zorgen op afstand.” Vervolgens zijn zij degenen die hun ouders overtuigen om zich in te schrijven. Na de inschrijving geven wij een demo aan de bewoner en de kinderen, waarin het apparaat rustig en duidelijk wordt uitgelegd. We merken dat de bewoners in het begin wat schuchter zijn, maar deze houding verandert snel wanneer Koen een test doet met beeldbellen. “Het moment dat ouderen hun kleinkind live op beeld zien, ontstaat er direct enthousiasme en interesse. Dat is prachtig om te zien.”
Tijdens de test pilot ziet Koen hoe Genus in verschillende situaties wordt gebruikt. Zo vinden sommige bewoners het heerlijk om alleen foto’s te ontvangen en gebruiken anderen Genus puur en alleen om te beeldbellen. “Vooral bij mensen met dementie zien wij dat beeldbellen echt impact heeft. Het wekt herkenning en interactie op tussen de bewoner en de familie, waardoor de interesse het even wint van de dementie.” Maar niet alleen bewoners binnen de zorginstelling zelf doen mee aan de test pilot, ook vanuit de wijkzorg schrijven ouderen zich in. “Ook hierin zie ik verschil in het gebruik van Genus. Zo hebben we een cliënt in de wijkverpleging die zowel mentaal als fysiek steeds meer achteruit gaat. Haar man gebruikt Genus om af en toe alleen de deur uit te kunnen. Zo kan hij vanaf afstand het gas, de temperatuur en de beweging in huis in de gaten houden. Wanneer er iets afwijkt van normaal belt hij zijn vrouw om haar gerust te stellen of om te checken of alles goed gaat.”
Koen heeft in zijn werkveld al meerdere E-health producten getest. “Wat mij opvalt is dat veel E-health producten te commercieel zijn. Genus beschikt over beperkte functies, waardoor het product puur gericht is op de behoeftes en het kunnen van de ouderen. En dat werkt!” De insteek van de test pilot is om ouderen kennis te laten maken met Genus en om het product, op basis van reacties, te blijven optimaliseren. Om deze reden geeft Koen alle feedback van bewoners en hun familie door aan Genus Care, zodat zij dit mee kunnen nemen in de verdere ontwikkelingen van het product. “We zijn heel blij met Genus binnen onze zorginstelling en zien nog veel meer potentie in het product. Wie weet is het over een tijdje ook mogelijk om vanuit de zorginstelling berichten naar Genus te sturen. Dat zou te gek zijn.”