[xoo_wsc_cart]
[xoo_wsc_cart]

Algemene Voorwaarden Particulieren

Algemene Voorwaarden Tico Care B.V. voor particuliere klanten Versie 5, 20 januari 2025
  1. Definities
 
  • Genus Care: Genus Care B.V., gevestigd aan de Assendorperdijk 1, 8012 EG te Zwolle onder KvK nr. 70992363, producent van Genus Device inclusief software, Genus App en Genus Mobiele 4G Alarmknop.
 
  • Tico Care: Tico Care B.V., gevestigd aan de Prof. W.H. Keesomlaan 12, 1183 DJ Amstelveen onder KvK nr. 80582451, exclusieve distributeur van Genus Care in Nederland.
 
  • Gebruiker: De particuliere gebruiker van Genus Device.
 
  • Klant: De persoon met wie de overeenkomst wordt aangegaan, zijnde een natuurlijk persoon, niet handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf, die een Overeenkomst met Tico Care sluit.
   
  • Website(ticocare.nl): De website van Tico Care bevat alle informatie over het product en de dienstverlening van Genus Care en de abonnementen.
 
  • Abonnement: Voor gebruik van het Product is een abonnement nodig. Hierbij wordt een overeenkomst tussen de Klant en Tico Care gesloten voor het gebruik van de Software. Tico Care is leverancier van het abonnement. Er zijn drie abonnementsvormen: Deze worden aangegaan voor een periode van ½ jaar, 1 jaar en 2 jaar.
 
  • Overeenkomst: iedere verbintenis tussen een Klant en Tico Care.
 
  • Overeenkomst op afstand: een Overeenkomst tussen Tico Care en de Klant, afgesloten via de website van Tico Care (ticocare.nl).
 
  • Product: Genus Device bestemd voor de gebruiker om via een internetverbinding foto’s te kunnen delen, video te kunnen bellen en zijn/haar welzijn op afstand te kunnen laten monitoren door familieleden, vrienden, mantelzorgers en/of professionele zorgverleners.
 
  • Software: Genus software geïnstalleerd op het Product, waarmee de gebruiker van het Product gebruik kan maken van de diensten die Genus via het Product aanbiedt, waaronder het ontvangen van foto’s, videobellen, het laten monitoren van de omgeving en het versturen van meldingen. Dit kan de gebruiker doen met personen die de Genus smartphone applicatie (Genus App) hebben gedownload op hun smartphone.
 
  1. Algemene bepalingen
 
  • Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle Overeenkomsten tussen Tico Care en de Klant.
 
  • Alle aanbiedingen die Tico Care doet zijn vrijblijvend.
 
  • De Overeenkomst komt tot stand nadat de Klant een aanbieding van Tico Care schriftelijk of elektronisch heeft aanvaard.
 
  • Tico Care voldoet aan alle wet- en regelgeving omtrent de bescherming van persoonsgegevens. Alle verkregen persoonsgegevens worden overeenkomstig het bepaalde in artikel 13.
 
  • Het Product en de Software zijn uitsluitend bedoeld als sociaal communicatiemiddel en geruststellingsmechanisme. Zij zijn niet bestemd om te gebruiken als diagnosesysteem, als vervanging voor medische zorg en medische monitoring van patiënten, als middel om te voorzien in de directe medische zorgbehoefte van een patiënt, als medische alarmdienst of als hulpmiddel voor het verkrijgen van real-time data. Als de Klant het Product of de Software daar wel voor gebruikt, dan is Tico Care niet aansprakelijk voor schade die ontstaat als de informatie die de Klant via het Product en de Software ontvangt of verstuurt onjuist, onvolledig en/of niet op tijd is.
             
  1. Verkoop en levering van het Product
 
  • Tico Care is importeur en distributeur van het Product in Nederland. Het Product kan via de website van Tico Care (ticocare.nl) worden besteld. Tico Care verkoopt het Product aan de Klant in de aantallen zoals gespecificeerd in de Overeenkomst. Tico Care stuurt na ontvangst van de bestelling een factuur naar de Klant, na ontvangst van de betaling wordt het Product naar Klant verzonden.
 
  • Als het Product niet direct leverbaar is kan Tico Care het Product voor de Klant reserveren. Tico Care garandeert niet dat zij een gereserveerd Product altijd aan de Klant kan leveren. De leveringstermijn die Tico Care opgeeft is alleen bedoeld als indicatie.
 
  • De Klant mag het Product op niet-commerciële basis aan een andere persoon ter beschikking stellen. Als de Klant het Product door een ander laat gebruiken, dan blijft de Klant verantwoordelijk. Als in deze voorwaarden wordt gesproken over gebruik door de Klant, dan omvat dit het gebruik door de persoon aan wie de Klant het Product ter beschikking heeft gesteld.
 
  • De Klant heeft het recht om de bestelling binnen 14 dagen na ontvangst van het Product zonder opgaaf van reden kosteloos te annuleren. De wens tot annulering dient schriftelijk met vermelding van de contractgegevens en licentiecode doorgegeven te worden aan de klantenservice van Tico Care (support@ticocare.nl).
 
  • Direct na het verwerken van de annulering kunt u het Product niet meer gebruiken en gaan alle opgeslagen  gegevens (foto’s en gekoppelde telefoons)verloren.
 
  1. Abonnement
 
  • Om het Product te gebruiken heeft de Klant een Abonnement nodig. Het Abonnement neemt de Klant direct af bij Tico Care. Informatie over de abonnementen zijn op de website van Tico Care (ticocare.nl) te vinden. Er kan een keuze gemaakt worden uit 3 verschillende abonnementen (1/2 jaar, 1 jaar, 2 jaar). Daarop zijn de abonnementsvoorwaarden van Tico Care van toepassing (www.ticocare.nl). Voor het abonnement treedt Tico Care alleen op als bemiddelende partij tussen de Klant en Genus Care.

  • De ingangsdatum van het abonnement is de dag waarop het Product met gebruikmaking van de op de factuur vermelde Licentiecode voor het eerst wordt verbonden met het netwerk of, indien dat eerder is, 14 dagen na ontvangst van het Product. In ieder geval zal het abonnement nooit later ingaan dan 21 dagen na de dag waarop het Product is verzonden.

  • In geval van annulering beëindigt Tico Care met terugwerkende kracht per de ingangsdatum het abonnement. De eventueel reeds betaalde abonnementskosten krijgt Klant binnen veertien dagen na annulering gecrediteerd.
  •  
  • Eventuele verbruikskosten binnen het abonnement in de periode vanaf de ingangsdatum van het 0abonnement tot het moment van annulering worden niet gecrediteerd.
  •  
  • Contractduur, verlenging en opzegging: Het abonnement wordt beëindigd op de op de laatste dag van de afgesproken contractduur (1/2 jaar, 1 jaar, 2 jaar). Eén maand voor het verstrijken van het abonnement ontvangt Klant hiervan bericht en een nieuwe factuur voor contractverlenging voor dezelfde periode als de voorgaande. Het abonnement kan naar wens van Klant gecontinueerd worden en is daarna per maand opzegbaar, hierbij is een opzegtermijn van 1 volledige incassoperiode na uitschrijving van kracht. Klant dient  schriftelijk (via support@ticocare.nl) kenbaar te maken of het abonnement verlengd c.q. beëindigd dient te worden.
  •  
  • Abonnementen worden beëindigt in één van de onderstaande gevallen: a) Naar aanleiding van een schriftelijke opzegging door de Klant binnen de vereiste opzegtermijn van 1 maand voor afloop van het abonnement. (b) Bij het niet reageren door Klant op het bericht van Tico Care of het contract verlengd dient te worden. (d) Naar aanleiding van overlijden van de Gebruiker en het overleggen van bewijs hiervan aan Tico Care, waarbij er niet voor wordt gekozen het Product door een andere Gebruiker te laten gebruiken.
  •  
  • Klant kan desgewenst ervoor kiezen het Product aan een nieuwe gebruiker ter beschikking te stellen binnen het overeengekomen abonnement. Klant dient de gegevens van de nieuwe gebruiker tijdig door te geven aan Tico Care.
 
  1. Prijs en betaling
 
  • Voor koop van het Product is de Klant de prijs verschuldigd zoals vermeld op de factuur.
 
  • De Klant betaalt de prijs gelijk bij aankoop van het Product, tenzij anders vermeld in de factuur. Tico Care verstrekt de Klant daarvoor een factuur en een Licentiecode. Deze Licentiecode is nodig om het abonnement te activeren. Dit kan pas zodra het abonnementsbedrag is voldaan.
 
  • Als de Klant de prijs niet tijdig aan Genus betaalt, dan mag Tico Care, na een aanmaning, wettelijke rente in rekening brengen. Als Tico Care een incassoprocedure start omdat de Klant niet betaalt, dan mag Tico Care de Klant daarvoor redelijke incassokosten in rekening brengen. Tico Care mag de persoonsgegevens van de Klant dan met het incassobureau delen.
 
  • De prijs voor het Product en eventuele andere bedragen die de Klant op grond van de Overeenkomst aan Tico Care moet betalen zijn direct opeisbaar als daar volgens Tico Care reden voor is. Die reden kan bijvoorbeeld zijn dat ten aanzien van de Klant surseance van betaling of faillissement wordt aangevraagd.
 
  • Vóór aankoop van een Product kan Tico Care een onderzoek doen naar de kredietwaardigheid van de kandidaat-Klant. Vervolgens kan Tico Care de kandidaat-Klant een Product weigeren te verkopen of daar bijzondere voorwaarden aan verbinden.
 
  1. Bedenktijd bij verkoop op afstand (herroepingsrecht)
 
  • Bij aankoop van het Product via de website heeft de Klant het recht om de Overeenkomst binnen 14 dagen na levering van het Product te ontbinden (bedenktijd). Tico Care informeert de Klant bij levering over de procedure die de Klant moet volgen om gebruik te maken van dit herroepingsrecht en verstrekt de Klant hiervoor een (online) retourformulier.
 
  • Tijdens de bedenktijd zal de Klant zorgvuldig omgaan met het Product en de verpakking. De Klant zal het Product alleen uitpakken en gebruiken om te beoordelen of het Product bevalt. Het uitgangspunt hierbij is dat de Klant het Product alleen hanteert en inspecteert zoals de Klant dat in een winkel zou mogen doen.
 
  • De Klant is aansprakelijk voor waardevermindering van het Product als die ontstaat omdat de Klant verder gaat dan het gebruik van het Product toegestaan in lid 2.
 
  • De Klant kan gebruik maken van het herroepingsrecht door het ingevulde retourformulier binnen de bedenktijd aan Tico Care toe te sturen. Dan stuurt de Klant het Product en alle meegeleverde zaken aan Tico Care terug, zoveel mogelijk in de originele verpakking, binnen 14 dagen vanaf de dag dat Tico Care het volledig ingevulde formulier van de Klant heeft ontvangen.
 
  • Na ontvangst van het ingevulde retourformulier stuurt Tico Care de Klant een ontvangstbevestiging. Tico Care vergoedt de gebruikelijke verzendkosten als de Klant het Product op tijd en in de staat zoals genoemd in lid 2 heeft geretourneerd. Tico Care zal dan ook aan Klant informatie verstrekken dat deze een geldig beroep heeft gedaan op haar herroepingsrecht, zodat de Klant het Abonnement voor het betreffende Product kan annuleren.
 
  1. Levering
 
  • Als het Product niet direct leverbaar is kan Tico Care het Product voor de Klant reserveren. Tico Care garandeert niet dat zij een gereserveerd Product altijd aan de Klant kan leveren. De leveringstermijn die Tico Care opgeeft is alleen bedoeld als indicatie.
 
  • Als Tico Care het Product aan de Klant heeft verzonden, dan heeft Tico Care aan haar leveringsplicht voldaan als zij het Product één keer aan de Klant ter ontvangst heeft aangeboden. Bij bezorging aan huis geldt het rapport van de vervoerder als volledig bewijs van het aanbod tot levering, behoudens tegenbewijs. Tico Care mag de Klant verzendkosten in rekening brengen.
 
  1. Eigendomsvoorbehoud
 
  • Een Product blijft na levering eigendom van Tico Care totdat de Klant haar verplichtingen uit de Overeenkomst inzake de koop van het Product jegens Tico Care is nagekomen. Als de Klant deze verplichtingen niet (tijdig) nakomt, dan kan Tico Care de Overeenkomst met een beroep op dit eigendomsvoorbehoud ontbinden en van de Klant vergoeding van schade, gederfde winst en rente vorderen.
       
  1. Garantie
 
  • Bij aflevering moet de Klant het door Tico Care geleverde Product controleren op gebreken, juiste aantallen en soort. De Klant informeert Tico Care gelijk na levering over direct waarneembare gebreken aan het Product of als het Product in verkeerde aantallen of soort is geleverd.
 
  • De fabrieksgarantie op het Product is 12 maanden vanaf de koop. Vertoont het Product binnen die 12 maanden gebreken, dan zal Tico Care het Product, naar keuze van Tico Care, repareren of vervangen (inruilen).
 
  • Afgezien van de fabrieksgarantie geldt de wettelijke garantie op het Product. Dit betekent dat de Klant recht heeft op een deugdelijk Product tijdens de normale levensduur van het Product. Voor het bepalen van de normale levensduur kan worden gekeken naar de levensduur van vergelijkbare producten, bijvoorbeeld conform het overzicht van Techniek Nederland. Vertoont het Product binnen de normale levensduur gebreken, dan zal Tico Care het Product, naar keuze van Tico Care, repareren of vervangen als de Klant kan aantonen dat geen sprake is van een situatie als bedoeld in het volgende lid.
 
  • Er geldt geen garantie als de Klant het Product zelf heeft geprobeerd te repareren of dat door een derde heeft laten doen, het Product niet zorgvuldig heeft gebruikt, schade aan het Product heeft toegebracht of het Product niet heeft gebruikt conform de gebruiksaanwijzing en de aanwijzingen van Tico Care.
 
  1. Inruilvoorwaarden
 
  • Een Klant kan een Product alleen voor vervanging bij Tico Care inruilen na toestemming van Tico Care en als de Klant hier recht op heeft op grond van de garantieregeling in artikel 9. Bij inruilen krijgt de Klant een door Tico Care te bepalen korting op een nieuw Product.
 
  • Inruilen kan alleen als de Klant met een geldig legitimatiebewijs en een aankoopbewijs aantoont dat de Klant koper en eigenaar is van het Product, het Product geen persoonlijke bestanden (zoals foto’s en gekoppelde telefoons) meer bevat en het Product niet beschadigd is.
 
  1. Reparatie
 
  • Als de Klant Tico Care verzoekt het Product te repareren, dan kan Tico Care dat weigeren als dat volgens Tico Care om economische of technische redenen niet meer mogelijk is.
 
  • Als de Klant een Product voor reparatie aan Tico Care afgeeft, dan zorgt de Klant ervoor dat alle elektronische gegevens (zoals foto’s en gekoppelde telefoons) die de Klant op het Product had opgeslagen zijn gewist. Tico Care is niet aansprakelijk voor het verlies van elektronische gegevens die dan nog op het Product zijn opgeslagen.
 
  • Bij reparatie kan Tico Care het Product terugzetten op de fabrieksinstellingen.
 
  • De reparatietermijn die Tico Care aan de Klant doorgeeft is een indicatie.Tico Care is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt door vertraging van de reparatie.
 
  • De kosten voor reparatie komen voor rekening van de Klant, tenzij en voor zover de reparatie onder de garantieregeling van artikel 9 valt.
 
  • Tico Care verleent een garantie van 90 dagen op de geleverde reparatie op basis van de gebruikte materialen en de verrichte arbeid.
 
  • Tico Care stuurt de Klant het Product op na betaling van de reparatie- en verzendkosten, voor zover deze voor rekening komen van de Klant.
 
  1. Klachten
 
  • Als de Klant klachten heeft over het functioneren van het Product of de Software, dan kan zij contact opnemen met Tico Care (support@ticocare.nl).
 
  • Tico Care is verantwoordelijk voor het goed functioneren van de Software in combinatie met het Product, op grond van de overeenkomst die de Klant daarvoor met Tico Care heeft afgesloten. Voor het oplossen van klachten over de Software handelt Tico Care als vertegenwoordiger van Genus Care.
 
  • Als de Klant een klacht heeft over het Product of de Software, dan neemt zijn zo snel mogelijk contact op met Tico Care, volgens de procedure genoemd in lid 2. Als de Klacht betrekking heeft op een gebrek van het Product, dan meldt de Klant dit uiterlijk 14 dagen na ontdekking van het gebrek bij Tico Care.
 
  • Tico Care spant zich in om een klacht binnen 14 dagen vanaf de ontvangst te beantwoorden. Als het langer dan 14 dagen duurt om de klacht op te lossen, dan informeert Tico Care de Klant binnen die 14 dagen over de status van de klacht en de te verwachten indicatieve oplostermijn.
 
  • Als de Klant en Tico Care een klacht niet onderling in goed overleg kunnen oplossen, dan kan de Klant gebruik maken van de geschillenregeling genoemd in artikel 16.5.
 
  1. Persoonsgegevens
 
  • Tico Care verzamelt bepaalde persoonsgegevens van de Klant. Deze persoonsgegevens kunnen bestaan uit naam, adres, email en telefoonnummer.
 
  • Tico Care gebruikt de persoonsgegevens met het doel de Overeenkomst uit te voeren, waaronder het leveren van het Product, het oplossen van klachten over het Product en het verbeteren van haar dienstverlening.
 
  • Als de Klant ervoor kiest om nieuws en informatie over de Tico Care dienstverlening te ontvangen, dan gebruikt Tico Care de persoonsgegevens van de Klant ook om deze informatie te sturen. De Klant kan de toestemming daarvoor altijd weer intrekken door de instructies te volgen in de e-mails die de Klant dan van Tico Care ontvangt.
 
  • Tico Care bewaart de persoonsgegevens zo lang als dat nodig is voor de bovenstaande doeleinden.
 
  • De Klant heeft het recht om: (a) te verzoeken dat informatie over de Klant wordt gecorrigeerd, beperkt of gewist, (b) bezwaar te maken tegen bepaalde verwerkingsactiviteiten, en (c) een kopie te vragen van de persoonsgegevens die Tico Care over de Klant bewaart. De Klant heeft ook het recht om een klacht in te dienen bij de relevante toezichthoudende autoriteit. Tico Care zal de Klant zo snel mogelijk informeren als Tico Care niet volledig of gedeeltelijk aan het verzoek van de Klant kan voldoen, inclusief de redenen daarvoor. Tico Care is de verantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens. Vragen en verzoeken over verwerking van de persoonsgegevens kan de Klant sturen naar support@ticocare.nl.
 
  • Het privacy-beleid van Tico Care is verder uitgewerkt in haar privacy policy, die is in te zien op de website van Tico Care (ticocare.nl).
 
  1. Aansprakelijkheid
 
  • Tico Care is niet aansprakelijk voor indirecte en gevolgschade, waaronder bijvoorbeeld wordt verstaan omzet- en winstderving. Voor directe schade, of als de uitsluiting voor indirecte en gevolgschade geen standhoudt, is Tico Care aansprakelijk tot het bedrag dat door haar (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag, is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
 
  • De informatie en promotiematerialen die Tico Care aan de Klant verstrekt of op de website (ticocare.nl)     publiceert zijn met zorg voorbereid maar alleen bedoeld als illustratie van de dienstverlening van Tico Care. De Klant kan daar geen rechten aan ontlenen.
 
  • Dit artikel geldt altijd ongeacht de rechtsgrond waarop aansprakelijkheid wordt gebaseerd. Dit artikel geldt niet als sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid van Tico Care.
 
  1. Overmacht
 
  • In geval van overmacht hoeft Tico Care de Klant geen schade te vergoeden. Hiervan is sprake bij een situatie die optreedt buiten de wil van Tico Care om, waardoor nakoming van haar verplichtingen naar de Klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of in redelijkheid niet van Tico Care kan worden verlangd. Onder overmacht vallen onder meer internetstoringen, telecomstoringen, (d)dos-aanvallen, computervirussen, stroomstoringen, binnenlandse onrusten, mobilisatie, oorlog, overheidsmaatregelen, stremmingen in het vervoer, onverwachte weersomstandigheden, stakingen, bedrijfsstoornissen, stagnatie in toelevering, brand, overstroming of pandemie.
 
  • Als Tico Care één of meer van haar verplichtingen jegens de Klant door overmacht niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Tico Care weer aan haar verplichtingen kan voldoen.
 
  • Vanaf het moment dat een overmachtssituatie tenminste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen de Klant en Tico Care de Overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
 
  • Tico Care is in een overmachtssituatie geen enkele (schade)vergoeding aan de Klant verschuldigd, ook niet als Tico Care daar voordeel van heeft.
 
  1. Slotbepalingen
 
  • Als een bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, dan blijft de rest van deze algemene voorwaarden van kracht. Tico Care en de Klant treden dan in overleg over vervanging van de nietige bepaling door een geldige bepaling met zoveel mogelijk hetzelfde doel en dezelfde strekking als de nietige bepaling.
 
  • Wijziging van deze algemene voorwaarden gelden alleen als Tico Care hier schriftelijk en uitdrukkelijk mee heeft ingestemd. Eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de Klant zijn niet van toepassing.
 
  • Tico Caremag deze algemene voorwaarden op elk moment wijzigen. Tico Care zal de Klant daarover informeren en aangeven of de Klant dan het recht heeft de Overeenkomst te ontbinden voordat de wijziging ingaat omdat de wijziging ingrijpend van aard is.
 
  • De Klant kan haar rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst alleen aan een derde overdragen na schriftelijk toestemming van Tico Care. Tico Care kan haar rechten en verplichtingen uit het Abonnement aan een derde overdragen zonder toestemming van de Klant.
 
  • Op de Overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
 
  • Als er volgens de Klant of Tico Care sprake is van een geschil, dan zullen zij zich inspannen het geschil onderling op te lossen. Lukt dat niet, dan kan de Klant of Tico Care een beroep doen op de bevoegde rechter om het geschil te beslechten.
  Aldus opgemaakt in Amstelveen, 20 januari 2025.   ***