[xoo_wsc_cart]

Het leven van Richard (56), slaat volledig om wanneer hij 10 maanden geleden een herseninfarct krijgt. De linkerkant van zijn lichaam raakt verlamd en Richard staat aan het begin van een jarenlang revalidatieproces. Door het gebruik van Genus voelt Richard zich in het revalidatiecentrum weer even mens in plaats van patiënt.

De ommekeer

In september 2020 gebeurde het. Richard krijgt totaal onverwacht een herseninfarct met alle gevolgen van dien. Na een periode van 2 weken in het ziekenhuis te hebben gelegen wordt Richard overgebracht naar een revalidatiecentrum. Hier begint zijn herstelproces. Omdat Richard aan de linkerkant van zijn lichaam verlamd is en hierdoor slechts één hand kan gebruiken, is het lastig zijn smartphone te bedienen. Al snel merkt zowel Richard als zijn familie dat er behoefte is aan meer communicatie buiten de bezoekuren om. En zo nam Genus plaats op de kamer van Richard!

Uit de dagelijkse sleur

Genus is gemakkelijk met één hand te bedienen en was daarom een uitkomst voor Richard. Genus stond zo geplaatst dat Richard vanuit bed goed zicht had op de digitale fotolijst. Zijn familie en vrienden konden via de Genus app foto’s naar hem sturen waar hij fijne herinneringen aan heeft. Foto’s van Richard die met vrienden aan het mountainbiken is, vakantiefoto’s, foto’s van de kinderen toen ze klein waren, maar ook opbeurende berichten en spreuken kwamen voorbij. “Voor mijn gevoel kon ik wel uren naar die foto’s kijken, ze maakten mij weer mens in plaats van patiënt”, aldus Richard. Ook de verpleging van Richard kan dit beamen. Zij zagen door Genus de man die Richard was voor zijn herseninfarct, waardoor ze hem beter leerden kennen en gesprekken makkelijker op gang kwamen. Ook het beeldbellen via Genus deed Richard goed.“Tijdens het beeldbellen, voelde het alsof ik letterlijk even uit het revalidatiecentrum werd gehaald en bij mijn vrouw en kinderen in de woonkamer zat”. 

Positieve invloed herstelproces

Richard’s vrouw, Peggy, maakte gedurende de tijd dat Richard in het revalidatiecentrum lag, dagelijks gebruik van de Genus app. Zo stuurde ze, naast foto’s, berichtjes en spreuken naar Richard om hem te motiveren en te steunen in zijn herstelproces. “Ik zag dat het ontvangen van foto’s en berichtjes hem goed deed en dat was heel fijn om te zien.” Omdat Richard door zijn herseninfarct in het begin moeite had met het bepalen van tijd, maakte hij zich vaak ongerust wanneer Peggy vanaf het revalidatiecentrum naar huis reed. “Om hem gerust te stellen stuurde ik bij thuiskomst direct een bericht via de Genus app. Dat was echt een uitkomst!” 

Beetje bij beetje wordt Richard weer de oude, al is zijn agenda op dit moment nog gevuld met therapieën en fysiobehandelingen. Richard kan zijn smartphone gelukkig weer gebruiken en heeft daarom afscheid genomen van Genus. “Genus was echt een steun voor mij in het revalidatiecentrum. Ik ben de impact van foto’s en beeldbellen veel meer gaan waarderen en ik gun iedereen, die in een soortgelijke situatie zit, een exemplaar!.” 

Voor vragen over de inzet van Genus voor revalidatie kunt u mailen naar klantenservice@ticocare.nl