[xoo_wsc_cart]

Wanneer Annemiek hoort dat er in het verzorgingstehuis waar haar moeder op dat moment woont een testpilot met Genus wordt gestart, schrijft ze zich direct in. Dit blijkt een goede beslissing. Annemieks moeder, die het voorheen best lastig vond om met technologie om te gaan, is al snel gewend aan Genus en kan er prima mee uit de voeten.

Annemiek woont in Twente en haar moeder woont zelfstandig in een aanleunwoning van verzorgingstehuis het Pennemes in Zaandam. Ze hebben de gewoonte om dagelijks met elkaar te telefoneren maar door de afstand zien ze elkaar minder vaak en door de maatregelen rondom corona zelfs een periode helemaal niet. De moeder van Annemiek vindt het heerlijk om te beeldbellen met kinderen en kleinkinderen maar is daarvoor afhankelijk van bezoekers die een laptop of een smartphone bij zich hebben en de verbinding voor haar tot stand brengen. De verzorging wil dit soms ook wel eens doen, maar dat is dan op tijden die in hun planning passen en dat komt in de familie vaak net niet zo goed uit. Wanneer Annemiek hoort dat er een testpilot van Genus wordt geïmplementeerd binnen het Pennemes, is ze direct enthousiast. Dit is wellicht een product waar haar moeder nog mee kan leren omgaan. Ze legt het voor aan haar moeder en ook zij is erg enthousiast en dus schrijft Annemiek haar moeder in, ze gaan het proberen.

Na een demo van Genus in het Pennemes en het koppelen van de telefoons aan de Genus lijst, kan het testen echt beginnen. In het begin is haar moeder nog wat onhandig met het beeldbellen. Om deze reden belt Annemiek haar eerst via de huistelefoon: “Dan vraag ik haar of ze zin heeft om te beeldbellen en dat vindt ze meestal heel leuk. Vervolgens nodig ik haar uit om aan tafel achter haar ‘beeldbelapparaatje’ te gaan zitten, zeg op welke knop op het touchscreen ze moet drukken en als we verbinding hebben leggen we de gewone telefoon weg. We kunnen dan daarna rustig een half uur kletsen. Ik kan haar ondertussen van alles laten zien bijvoorbeeld een nieuwe trui die ik gekocht heb of de bloemen in onze tuin. Soms maak ik muziek voor haar op mijn fluit. Of ik bel haar als we aan het wandelen zijn, zodat ze kan meegenieten van de natuur waar ze zo van houdt.

Genus is echt een prachtig middel om mijn moeder bij ons leven te blijven betrekken ook nu ze steeds kwetsbaarder wordt door haar hoge leeftijd.

Het allerleukste vind ik dat iemand van 87 met minimale digitale ervaring zo makkelijk met Genus om kan gaan en er zoveel plezier aan beleeft”, aldus Annemiek.

Bedroefd hebben wij van Annemiek gehoord dat haar moeder in augustus 2021 ernstig ziek is geworden en is overleden. Annemiek vertelt: “de avond voordat ze ziek werd hebben we nog een heel fijn beeldbelgesprek gehad. Dat is het laatste gesprek dat we gevoerd hebben want de twee dagen daarna was ze heel diep in slaap en is toen overleden. Ik was al blij met alle fijne gesprekken via Genus Care, maar dat laatste gesprek zal ik nooit vergeten”. We zijn de familie zeer dankbaar dat we dit mooie verhaal mogen delen en wensen ze heel veel sterkte toe.