Geplaatst op Geef een reactie

Van patiënt naar mens met Genus

Het leven van Richard (56), slaat volledig om wanneer hij 10 maanden geleden een herseninfarct krijgt. De linkerkant van zijn lichaam raakt verlamd en Richard staat aan het begin van een jarenlang revalidatieproces. Door het gebruik van Genus voelt Richard zich in het revalidatiecentrum weer even mens in plaats van patiënt.

De ommekeer

In september 2020 gebeurde het. Richard krijgt totaal onverwacht een herseninfarct met alle gevolgen van dien. Na een periode van 2 weken in het ziekenhuis te hebben gelegen wordt Richard overgebracht naar een revalidatiecentrum. Hier begint zijn herstelproces. Omdat Richard aan de linkerkant van zijn lichaam verlamd is en hierdoor slechts één hand kan gebruiken, is het lastig zijn smartphone te bedienen. Al snel merkt zowel Richard als zijn familie dat er behoefte is aan meer communicatie buiten de bezoekuren om. En zo nam Genus plaats op de kamer van Richard!

Uit de dagelijkse sleur

Genus is gemakkelijk met één hand te bedienen en was daarom een uitkomst voor Richard. Genus stond zo geplaatst dat Richard vanuit bed goed zicht had op de digitale fotolijst. Zijn familie en vrienden konden via de Genus app foto’s naar hem sturen waar hij fijne herinneringen aan heeft. Foto’s van Richard die met vrienden aan het mountainbiken is, vakantiefoto’s, foto’s van de kinderen toen ze klein waren, maar ook opbeurende berichten en spreuken kwamen voorbij. “Voor mijn gevoel kon ik wel uren naar die foto’s kijken, ze maakten mij weer mens in plaats van patiënt”, aldus Richard. Ook de verpleging van Richard kan dit beamen. Zij zagen door Genus de man die Richard was voor zijn herseninfarct, waardoor ze hem beter leerden kennen en gesprekken makkelijker op gang kwamen. Ook het beeldbellen via Genus deed Richard goed.“Tijdens het beeldbellen, voelde het alsof ik letterlijk even uit het revalidatiecentrum werd gehaald en bij mijn vrouw en kinderen in de woonkamer zat”. 

Positieve invloed herstelproces

Richard’s vrouw, Peggy, maakte gedurende de tijd dat Richard in het revalidatiecentrum lag, dagelijks gebruik van de Genus app. Zo stuurde ze, naast foto’s, berichtjes en spreuken naar Richard om hem te motiveren en te steunen in zijn herstelproces. “Ik zag dat het ontvangen van foto’s en berichtjes hem goed deed en dat was heel fijn om te zien.” Omdat Richard door zijn herseninfarct in het begin moeite had met het bepalen van tijd, maakte hij zich vaak ongerust wanneer Peggy vanaf het revalidatiecentrum naar huis reed. “Om hem gerust te stellen stuurde ik bij thuiskomst direct een bericht via de Genus app. Dat was echt een uitkomst!” 

Beetje bij beetje wordt Richard weer de oude, al is zijn agenda op dit moment nog gevuld met therapieën en fysiobehandelingen. Richard kan zijn smartphone gelukkig weer gebruiken en heeft daarom afscheid genomen van Genus. “Genus was echt een steun voor mij in het revalidatiecentrum. Ik ben de impact van foto’s en beeldbellen veel meer gaan waarderen en ik gun iedereen, die in een soortgelijke situatie zit, een exemplaar!.” 

Voor vragen over de inzet van Genus voor revalidatie kunt u mailen naar klantenservice@ticocare.nl

Geplaatst op

Eerste pilots bij zorginstellingen succesvol afgerond!

Haalbaarheidsstudie Genus fotolijst

Het Louis Bolk Instituut heeft een haalbaarheidsstudie gedaan en deze bevestigt dat door middel van het gebruik van de Genus fotolijst eenzaamheid wordt verminderd. Het Louis Bolk Instituut concludeert in de studie dat beeldbellen en het delen van foto’s de sociale contacten verbetert en het gevoel van eenzaamheid vermindert. Mensen met dementie kunnen de Genus fotolijst goed te bedienen.

Het Louis Bolk Instituut heeft samen met de woonzorgorganisatie Mennistenerf Pennemes Combinatie en onze e-health specialisten gekeken naar de barrières, behoeftes en bevorderende factoren van inzetten van videobellen bij ouderen tegen de eenzaamheid tijdens de lockdown periodes.

Ervaringen onderzoek

Door te werken met ons sterk versimpeld besturingssysteem van Genus Care en een persoonlijke benadering bleek beeldbellen goed haalbaar te zijn voor de meeste bewoners. Ook bij een (milde) cognitieve beperking of motorische stoornis. We hebben vervolgens een implementatieadvies ontwikkeld voor beeldbellen in de woonzorg.  Lees hier het short report met de ervaringen die dit onderzoek opleverde. 

Succesvolle pilot Genus

Geplaatst op

Genus staat altijd aan, 24 uurs beeldschermzorg

De Genus fotolijst staat 24 uur per dag aan zodat beeldschermzorg op elk moment van de dag gegeven kan worden. Een geruststellende gedachte!

  • Gevoel van veiligheid voor client en familie
  • Begeleiden van medicijn bereiding en inname
  • Inzet bij nachtzorg bij alarmeringen
  • Bevorderen van gevoel van zelfredzaamheid door ondersteuning te bieden bij dagelijkse handelingen
  • Intensieve begeleiding op afstand mogelijk
  • Via beeld direct inzicht in het welzijn van client (bijvoorbeeld zijn de gordijnen open, is de client aangekleed)
  • Minder reistijd en meer tijd voor zorg
verbind
Geplaatst op

Genus levert ook implementatie, advies en begeleiding

Onze e-health specialisten denken graag mee over de implementatie, advies en begeleiding. Informeer naar de mogelijkheden!

Bevorderende factoren implementatie beeldbellen:

· Familielid aanwezig bij introductie

· Check up een week na plaatsing

· Zeer toegankelijk in gebruik

· Het fotolijstje hoeft niet in de hand gehouden te worden.

· Demonstratie van beeldbellen

· Actieve deelname familie en hierdoor verbetering van het sociale contact

· Het in gebruik zien bij andere bewoners of bij de dagbesteding

· Gestuurde foto’s zijn goede gespreksonderwerpen

zorgverleners
Geplaatst op

Genus vermindert eenzaamheid

Genus Care

Wist u dat?

– Genus helpt bij het verminderen van eenzaamheid bij ouderen?

– Genus helpt bij het tijdig melden van calamiteiten?

– Genus helpt bij het efficiënt verlenen van de juiste zorg?

– Genus helpt bij het contact tussen familie en vrienden?

– Genus mooi staat bij u op de kast of op tafel?

– Genus een zeer makkelijk te gebruiken product is?

– Genus helpt bij het vergroten van veiligheid en vertrouwen?

Geplaatst op

Ervaringen van onze gebruikers!

Bewoner (vrouw, 96 jaar):

“Ze bellen me tijdens het eten, dan wordt de telefoon doorgegeven en is het net alsof ik samen met ze aan tafel zit”

Familielid (vrouw, 56 jaar, met zieke moeder):

“Als ik op de app zie dat mijn moeder heel vaak uit bed geweest is in de nacht, bel ik haar. Ze zegt dan wel dat het goed gaat maar ik vind het toch fijn om haar even te zien”

Familielid (Man, 52 jaar):

“Ik spreek mijn vader nu bijna dagelijks en kort. Dat was hiervoor zo’n 2x per maand en lang. We praten over details op foto’s. Gevolg is dat ik nu kleine persoonlijke dingen hoor en niet meer het wereldnieuws bespreek.”

Bewoner (man, 85 jaar):

“Mijn vrouw raakt in paniek als ze me niet kan zien en dan gaat ze dwalen, dan kan ze ook vallen. Nu zet ik de fotolijst voor haar neer en bel ik zelf met mijn

smartphone ernaartoe. Dan kan ik toch een stukje lopen en als ze gaat roepen praat ik met haar via het fotolijstje”

Bewoner (vrouw, 92 jaar):

“Ik heb voor het eerst de woonkamer gezien van mijn kleinzoon in Zwitserland”